Aktuellt (arkiv)‎ > ‎

Chefer har blivit mer korrupta under de två senaste åren

skickad 31 maj 2012 09:04 av Ulf Eriksson

Ekonomiska krisen gör företag mer desperata, enligt korruptionsexpert: "många har svårt att balansera tillväxt med etiskt agerande".


Undersökningen bygger på intervjuer med 1750 chefer på globala företag i 43 länder. Femton procent av cheferna kan tänka sig att använda mutor för att vinna eller behålla ett uppdrag. När undersökningen genomfördes senast, för två år sedan, hade nio procent av cheferna samma inställning, rapporterar SvD.

Enligt Erik Skoglund, korruptionsexpert på Ernst & Young, som genomfört undersökningen, är mutor ett stort problem i Ryssland, tidigare sovjetstater, Kina, Iran, Afghanistan samt stora delar av Afrika.
‒ Man kan också säga att ju längre söderut i Europa man kommer desto större problem är det med mutor och korruption men det är ändå inte alls på samma höga nivå som i exempelvis Ryssland, säger Erik Skoglund till SvD.

Han varnar svenska företag med verksamhet och dotterföretag i dessa länder, eftersom exempelvis Storbritannien och USA har långtgående lagstiftning som kan ge mångmiljonböter så länge bolaget har minsta koppling till USA, trots att mutbrottet sker i ett annat land, skriver Ekot.
‒ Det finns fortfarande en blåögdhet hos svenskarna. Man har inte riktigt förstått att amerikanerna och engelsmännen med sina lagstiftningar faktiskt kan nå svenska koncerner också, säger Erik Skoglund till Ekot.

Bland de svenska cheferna handlar den uppmjukade inställningen mot mutor snarare om överdådig representation, gåvor och bjudresor än kontant betalning. Dessutom har få svenska chefer möjlighet att ta pengar från företagets bankkonto för att använda till mutor, skriver SvD.
‒ Den allmänna trenden här hemma är att med hjälp av representation försöka påverka, inte en påverkan med kontanter. De där mutkuverten som lämnas över på en bakgata någonstans är absolut inte vanligt förekommande hos svenska chefer, säger Erik Skoglund till SvD.

Företags inställning till att gå in på nya marknader har också undersökts, och ett av fyra företag håller inte med om att det innebär nya risker, enligt SvD, som citerar Erik Skoglund:

‒ Det finns flera fällor man kan falla i och det är viktigt att man som företag genomför noggranna bakgrundskontroller. Det är många som har svårt att balansera tillväxt med etiskt agerande, säger Erik Skoglund.Ekonomiska krisen gör företag mer desperata, enligt korruptionsexpert: "många har svårt att balansera tillväxt med etiskt agerande".


Undersökningen bygger på intervjuer med 1750 chefer på globala företag i 43 länder. Femton procent av cheferna kan tänka sig att använda mutor för att vinna eller behålla ett uppdrag. När undersökningen genomfördes senast, för två år sedan, hade nio procent av cheferna samma inställning, rapporterar SvD.

Enligt Erik Skoglund, korruptionsexpert på Ernst & Young, som genomfört undersökningen, är mutor ett stort problem i Ryssland, tidigare sovjetstater, Kina, Iran, Afghanistan samt stora delar av Afrika.
‒ Man kan också säga att ju längre söderut i Europa man kommer desto större problem är det med mutor och korruption men det är ändå inte alls på samma höga nivå som i exempelvis Ryssland, säger Erik Skoglund till SvD.

Han varnar svenska företag med verksamhet och dotterföretag i dessa länder, eftersom exempelvis Storbritannien och USA har långtgående lagstiftning som kan ge mångmiljonböter så länge bolaget har minsta koppling till USA, trots att mutbrottet sker i ett annat land, skriver Ekot.
‒ Det finns fortfarande en blåögdhet hos svenskarna. Man har inte riktigt förstått att amerikanerna och engelsmännen med sina lagstiftningar faktiskt kan nå svenska koncerner också, säger Erik Skoglund till Ekot.

Bland de svenska cheferna handlar den uppmjukade inställningen mot mutor snarare om överdådig representation, gåvor och bjudresor än kontant betalning. Dessutom har få svenska chefer möjlighet att ta pengar från företagets bankkonto för att använda till mutor, skriver SvD.
‒ Den allmänna trenden här hemma är att med hjälp av representation försöka påverka, inte en påverkan med kontanter. De där mutkuverten som lämnas över på en bakgata någonstans är absolut inte vanligt förekommande hos svenska chefer, säger Erik Skoglund till SvD.

Företags inställning till att gå in på nya marknader har också undersökts, och ett av fyra företag håller inte med om att det innebär nya risker, enligt SvD, som citerar Erik Skoglund:
‒ Det finns flera fällor man kan falla i och det är viktigt att man som företag genomför noggranna bakgrundskontroller. Det är många som har svårt att balansera tillväxt med etiskt agerande, säger Erik Skoglund.

Artikeln är hämtad ur MilöAktuellt (av Jesper Gunnarsson)

Comments