Aktuellt (arkiv)‎ > ‎

De påverkar företagens hållbarhetsarbete mest under 2011: plats 1-30

skickad 1 feb. 2011 09:22 av Ulf Eriksson   [ uppdaterad 3 feb. 2011 08:11 ]
Det är en stor skillnad mellan att ha mest formell makt och mest informell makt när det gäller att få saker uträttade. Vi har kartlagt vilka personer som har mest inflytelse när det gäller att se till att företagen blir mer hållbara och som vi förutser kommer ha störst påverkan på företag.

1. Sofia Arkelsten, partisekreterare, Moderaterna (Ny)
Det var inte mycket i de Nya Moderaternas valplattform och laguppställning inför valet 2006 som signalerade att miljöfrågorna skulle stå i centrum. Med tidigare talespersonen i miljöfrågor som ny centralfigur räknar vi med att det kommer påverka svensk inrikespolitik 2011 på ett nytt sätt och därmed förutsättningarna för företagen. Arkelstens indirekta påverkan på hur kollegorna ska rösta, kulorna fördelas och klotet räddas är svår att överskatta. Twitter: @arkelsten

2. Parul Sharma, senior CSR-rådgivare, Sandvik
På några år har Sharma gått från att vara den tunga industrins största kritiker till att vara deras största hopp. Som ansvarig för frågorna på Sandvik driver hon fortsatta förbättringar under 2011, inspirerar därmed andra stora industriföretag i landet att följa efter och ger oss andra hopp om att den tunga industrin enklare kan påverka.

3. Katarina Pelin, Förvaltningsdirektör på Miljöförvaltningen, Malmö (Ny)
Med djup förståelse för hållbarhet, en ärlig önskan att forma morgondagens stadsbebyggelse och ett öppet sinne för att inspireras av de bästa lösningarna utomlands har Pelin bidragit till att Malmö är den intressantaste regionen inom hållbarhetsområdet just nu och det påverkar tusentals företag. Pelin är någon att hålla koll på även utanför riktnummerområde 040 för de som vill få en glimt av morgondagens städer redan nu. Hon håller på att bli ett namn i internationella miljösammanhang – 2011 är året hon slår igenom även i Sverige. Twitter: @katarinapelin

4. Kicki och Victor Theander, vd och styrelseordförande, Middagsfrid
En av Sveriges mest kopierade affärsidéer på senare år skissades fram i Kickis och Victors kök. Konkurrenterna erbjuder dock bara mat i kassar, Middagsfrid packar hålbara värderingar i råvaruform och vågar dra lans mot livsmedelsindustrin i flera länder – med gott resultat. Få andra påverkar det vi äter lika mycket som dem, direkt eller indirekt och vi räknar kallt med att Axfood köper in sig under 2011. Twitter: @middagsfrid &@victortheander

5. Helena Helmersson, CSR-chef, H&M (Ny)
Istället för att försöka få företrädarens skor att passa går nytillträdda och orädda Helmersson sin egen väg. Med bakgrund på fältet har H&M äntligen någon som gör hållbarhet till en del av affären och inte bara innan plaggen når butiken utan även i butikerna. Hon vågar dessutom låta oss glätta på gardinerna som tidigare omgivit klädjättens arbete. H&M har alltid haft näsa för mode, men inom hållbarhetsområdet är det Helmersson och hennes team som sätter agendan.

6. Anna Linusson, miljöchef, Stockholms läns landsting
Även om hennes okritiska omfamning av ISO 26000 väckt en del frågetecken råder inga oklarheter när det gäller hennes avsikter att förbättra världen genom att använda den gemensamma köpkraften hos Stockholms, Västra Götalands och Skånes landsting. Det finns mer än 33 miljarder skäl för leverantörerna att lyssna när Linusson bestämt sig för att göra landstinget ansvarsfullare.

7. Patrik Eriksson, kampanjchef Greenpeace (Ny)
När Eriksson dirigerar sin armé av aktivister har företagen all anledning att vara uppmärksamma, om inte annat för att undvika att de annars snart hänger på fasaden på huvudkontoret på ett sätt alla andra uppmärksammar. Den som avfärdar handlingarna som effektsökeri glömmer att de oftast har mycket goda skäl och att de mycket ofta lyckas skapa effekten de önskar. 2011 års måltavlor; SSAB och Preem. Twitter: @greenpeaceSE

8. Helena Olander, ordförande Swesif (Ny)
Som ny ordförande för intresseföreningen för Swesif, föreningen för etiska investeringar, har Olander skapat en ny plattform för påverkan. Med tydlig verklighetsförankring i Nordea, visioner för hur företag borde värderas och analyseras är det högst sannolikt att Olander bidrar till att det kommer höras betydligt mer om den tidigare rätt så sömniga organisationen under 2011.

9. Renée Andersson, Etik- och miljöansvarig, Indiska (Ny)
En av Sveriges Grand Old Ladys inom hållbarhet fortsätter inspirera med sitt aktiva engagemang i leverantörskedjan. Och även om Indiska är en förebild är det inte därför hon påverkar andra. Nej, det är för att hon ser till att Indiskas butikspersonal vet mer än andra kedjors anställda om var deras produkter kommer ifrån, som konkurrenterna under 2011 kommer försöka kopiera Anderssons arbete.

10. Stina Billinger, Hållbarhetsstrateg, SPP
Trots att hennes titel andas abstraktion lyckas Billinger blanda den med lika delar konkretism och strategi och hon skyr riskhantering till förmån för möjlighetsidentifiering. Med mandat fån vd Sarah McPhee stakar Billinger ut kursen för hur SPP och pensionsbranschen ska gå från att förvalta snällt till att förvalta smart och konkurrenterna kan inget annat än att följa efter. Om inte annat så för att se vad Billinger redan sett. Twitter: @stinabillinger

11. Lars Wennerstål, stadsbyggnadschef, Växjö (Ny)
När Växjös tidigare så hyllade miljöchef tog steget upp och blev stadsbyggnadschef häromåret blev specialintresset ett huvudspår för staden. Wennerstål påverkar genom att visa på att det goda exemplet är möjligt, mänskligt och miljövänligt.

12. Åsa Pettersson, ansvarig för CSR-frågor, Vattenfall
För att så ofta befinna sig i hetluften, som det innebär att vara ansvarig för CSR-frågor på Vattenfall, lyckas Pettersson hålla huvudet kallt. Men så är det hennes förmåga att sätta saker i perspektiv, förklara dem så man förstår och påverka det som behövs som göras att såväl vd Øystein Løseth som vice vd Elisabeth Ström väger hennes råd tyngre än andra. Och när Vattenfall ändras, ändras också branschen.

13. Anders Borg, Finansminister, Finansdepartementet
Tillsammans med Albanien är Sverige det land i Europa som inte infört avdragsrätt för gåvor till den ideella sektorn på allvar. Det förslag som finns är så urvattnat och mesigt att det inte kommer få någon effekt och vi har än en gång missat chansen att göra donationer till ett engagerande ämne runt middagsborden. Genom sitt motstånd påverkar finansministern en hel bransch.

14. Anna Ryott, Generalsekreterare, SOS Barnbyar
Med sin nya generalsekreterare har SOS Barnbyar äntligen fått den helrenovering man så länge behövt. Ryott gjort den internationella strukturen mer synlig, dammat av den inredning som är intressant, tvättat fönstren så omvärlden kan se in, installerat sociala medier och moderniserat både planlösning och färgskala. Det är inte konstigt att allt fler företag vill hänga hemma hos SOS Barnbyar.

15 . Emma Rung, tf Generalsekreterare, Fairtrade (Ny)
Som ansvarig för att få fler kommuner att handla Fairtrade har Rung snart sett mer av Sverige än de flesta och med det kontaktnät hon byggt upp är det få som kan påverka kommunerna mer än hon. Under 2011 kommer hon dock få se mer av huvudstaden, i sin nya roll som tillförordnad generalsekreterare för organisationen som vi spår kommer få ännu mer fokus på att få folk att handla Fairtrade, inte bara sympatisera med det, under hennes ledning. Twitter: @emmarung

16. Klas Eklund, Senior Economist, SEB
Sveriges gröna eminens har kontakter överallt som han använder för att sätta fokus på hur det atmosfäriska klimatet påverkar det finansiella klimatet. Hans bok ”Vårt klimat” är redan oumbärlig för att förstå klimatfrågan.

17. Peter Norman, Finansmarknadsminister, Finansdepartementet (Ny)
Under 2010 fick vi inte bara en minister som kan frågan om hållbarhet utan som också har mandat att lyfta in den i politiken i år. Med de stora statliga bolagen under sina vingar kommer Norman att se till att frågan om kortsiktighet och långsiktighet åter hamnar på agendan.

18. Belgin Fortaci, Försäljningsansvarig mångfald & entreprenör, SEB
Att Fortaci är så kompakt ointresserad av mångfald per se är hennes största tillgång. Som ansvarig för att identifiera nya affärsmöjligheter hos olika kundgrupper är hon en av SEB:s största tillgångar. För nog vill vi alla kunder blir behandlade som individer med behov, snarare än en grupp?

19. Emma Enebog, Hållbarhetsstrateg, Myrorna (Ny)
Att Myrorna gått från att vara loppigt till poppigt är delvis Enebogs förtjänst. Som organisationens strateg är det hon som skapat flera av de spännande samarbeten med företag vi sett det senaste året och 2011 kommer Enebog se till att innovationstakten ökar än mer.

20. Åsa Domeij, Hållbarhetschef, Axfood
Hos Axfood har Domeij gått från att vara färgstarkt språkrör till att bli en osynlig figur. Den forna aktivisten verkar förvandlats till någon som lever efter Wallenberg-mantrat att verka men inte synas. Men allt mer sipprar ut och 2011 spår vi blir året när resultatet av Domeijs djupgående arbete äntligen börjar synas på ytan.

21. Lars Lööv, Kommunikationschef, Samhall (Ny)
När Lööv nyligen meddelade att han hade 13 procent funktionsnedsättning på sin Facebooksida efter att ha gjort Samhalls test var det också ett exempel på Löövs strategi att få oss alla att inse att ingen av oss är perfekt. Och om alla anställda har någon form av funktionsnedsättning är knepet för att företaget ska bli framgångsrikt att fokusera på individens möjligheter, inte problem, om inte annat för att det är så knepigt att diskriminera sig själv.

22. Karl-Henrik Robert, grundare, Det Naturliga Steget
Hållbarhetshistoriens viktigaste svensk förblir märkligt osynlig här hemma, men fortsätter göra oss stolta på den internationella arenan. Som nybliven Ashoka Fellow kan han bidra till ökad synlighet för samhällsentreprenörer, inte minst tack vare att Ashokas årliga toppmöte är förlagt till Stockholm i år.

23. Anna Carlstedt och Göran Pettersson, ordförande respektive generalsekreterare, Forum för Frivilligt Socialt Arbete
Att Forum för Frivilligt Socialt Arbete är den lobbyorganisation för den ideella sektorn som deras motsvarighet Svenskt Näringsliv är för den privata sektorn beror till stor del på Carlstedt & Pettersson. Med fokus på samverkan istället för motverkan ordnade de en överenskommelse kring hur olika sektorer ska samverka och istället för att bara begära mer pengar arbetar man aktivt för att skapa infrastruktur för att underlätta för sektorn att nå sina mål genom Volontärbyrån och nu senast TechSoup. Twitter: @AnnaCarlstedt & Socialforum

24. Lina Thomsgård, grundare, Rättviseförmedlingen (Ny)
Med en tydlig vision, ett klart budskap och ett brett kontaktnät kommer man långt. Det viktigaste inslaget i jämställdhetsdebatten 2010 var inget inlägg, men ett verktyg, och med Rättviseförmedlingen kommer Thomsgård fortsätta påverka vem som för debatten på möten, mässor och miniseminarier 2011. Twitter: @linat

25. Sasja Beslik, ansvarig för ansvarsfulla investeringar, Nordea
Med så mycket pengar i ryggen som Beslik har nuförtiden kommer han fortsätta göra avtryck i hållbarhetsvärlden. Samtidigt som stilen blivit mjukare med åren är analyserna lika vassa och vi blir inte bli förvånade om Frankfurt, London eller Shanghai är nästa anhalt när hållbarhetssveriges poppigaste stjärna satsar på internationell karriär. Frågan är bara om han gör som Robyn och dumpar efternamnet i samma veva?

26. Göran Persson, rådgivare, JKL (Ny)
Fri som fåglarna på någon av Sveaskogs domäner (där han är styrelseordförande), höjd över de politiska smådjurens tjattrande på marknivå, är Persson äntligen i sitt rätta element. Hållbarhetsfrågornas långsiktiga natur passar Persson som gärna diskuterar dem med de som vill lyssna.

27. Alice Bah Kuhnke, Hållbarhetschef, ÅF
Nyfikenheten och kunskapstörsten gjorde att Bah Kuhnke sågs som lite nördig i skolan så det är inte konstigt att hon känner att hon hittat hem hos ingenjörstunga ÅF där hon får tillfälle att omsätta sina visioner i nördigt konkreta åtgärdsplaner. Efter två år börjar det märkas på riktigt och ÅF plockar hem allt fler gröna affärer på att hjälpa allt fler företag att ställa om till ett hållbart samhälle.

28. Johan Ununger, vd, Saltå Kvarn (Ny)
Från vetemjöl till vin ­– produkterna hos Saltå Kvarn har alltid handlat om både yta och innehåll­– medan företagets filosofi varit svårare att få kläm på. Unungers twitterflöde har ändrat det och som en av de intressantaste twittrarna påverkar han fler att se det han ser och läsa det han läser.Twitter: @saltakvarn

29. Amelie Silfverstolpe, grundare och verksamhetsutvecklare, Volontärbyrån (Ny)
Efter ett år, då hon först blev utvald som en kommande ledare av Obama-administrationen och sedan tillbringade hösten hos innovativa organisationer i San Francisco, är Silfverstolpe tillbaka i Sverige med nya utvecklingsidéer för hur den ideella sektorn och den privata sektorn kan samverka för att nå sina mål. Räkna med att fler företag än någonsin inser värdet av företagsvolontärprogram under 2011. Twitter: @ameliesilfver

30. Carolina Sachs, Generalsekreterare, Antonia Ax:son Johnssons stiftelse för miljö och utveckling
Likt en fjäril har Antonia Ax:son Johnsons gråa stiftelse med larvigt pretentiösa mål förvandlats till en fjäril under Sachs ledning. Med överblick och känsligt öga pollinerar stiftelsen idag sfärens många bolag med kunskap om allt från modern transportlogistik till biomimik. Resultatet? Tusen hållbarhetsblommor slår snart ut i blom.

/Artikeln är hämtad ur CSR i Praktiken