Aktuellt (arkiv)‎ > ‎

Folksam får hjälp av kunderna med CSR-frågor

skickad 14 apr. 2011 06:52 av Ulf Eriksson   [ uppdaterad 14 apr. 2011 07:02 ]
I år får nämligen Folksams kunder vara med och påverka vilka frågor som bolaget ska ta upp på stämmorna. Emilie Westholm, bolagsanalytiker, ansvarsfullt ägande på Folksam förklarar:
– Folksam är ett ömsesidigt bolag vilket betyder att våra kunder också är våra ägare. Vi vet att ansvarsfulla placeringar är viktiga för dem och en del av det arbetet handlar om att påverka bolagen att ta större ansvar i hållbarhetsfrågor. Därför har vi också ställt frågor som rör CSR vid årsstämmor i de bolag där vi är ägare.
Genom att lansera en webbplats där bolagets kunder (och även andra) kan vara med och rösta på vilka ämnesområden som är viktigast lovar också Folksam att prioritera dessa frågor på vårens stämmor. 

Webbplatsen lanserades i februari och finns på både Folksam.se och KPA.se. Än så länge är det väldigt jämnt mellan alternativen berättar Westholm.

– Det märks att kunderna är engagerade eftersom vi också fått in flera förslag på frågor att ställa vid stämmorna. Där rör en del exempelvis miljö men även bolagens styrelsers- och ledningsgruppers kompetens inom CSR.

I fjol valde Folksam att fråga vd:ar om exempel där bolaget sett ekonomiska vinster till följd av CSR-arbetet och alla bolag som fick den frågan kunde ge exempel på det. I år har det än så länge handlat om exempelvis arbetsplatsolyckor och arbetsvillkor hos underleverantörer men även om hur uppförandekoder är utformade. Folksam har också ställt frågor som rör jämställdhet och mångfald i bolagen. Vilka frågor som ställs har mycket att göra med vilket bolag och bransch det handlar om men Westholm är själv övertygad om att de presentationer som vd:arna håller idag innehåller mer som rör CSR-arbetet än de gjort tidigare år.

– För oss är årsstämmorna en del i det arbete vi driver för att påverka bolagen att ta ett större ansvar i hållbarhetsfrågor. Genom att ställa frågor så talas det om sådant som kanske inte annars haft en naturlig plats på stämman, konstaterar hon.

Bild: Emelie Westholm, Bolagsanalytiker Folksam
Foto: Folksam
Artikeln hämtad ur CSR I Praktiekn

Comments