Aktuellt (arkiv)‎ > ‎

Ny databas revolutionerar jämförelser av hållbarhetsdata

skickad 11 nov. 2011 05:29 av Ulf Eriksson   [ uppdaterad 11 nov. 2011 05:33 ]

Ett stort steg mot att gör hållbarhetsdata lika standardiserade och lätta att jämförbart som finansiella data togs idag i och med lanseringen av en databas med information från över 3000 företag.


Att jämföra olika företags hållbarhetsarbete kan vara riktigt besvärligt. Ta bara en sån sak som att det fortfarande finns företag som envisas med en egen definition av CSR och det är uppenbart att det ibland känns som att jämföra äpplen och päron. Sedan några år finns standarden Global Reporting Initiative (GRI) vars mål är att hållbarhetsdata ska bli lika standardiserad, transparent och jämförelsebar som finansiella data.

Idag tar världen ett stort steg närmare den visionen när data från tusentals hållbarhetsrapporter aggregerats och görs sökbart i en ny databastjänst, som har premiär idag. Bakom tjänsten står just GRI som med tjänsten hoppas att företag, investerare och analytiker genom nya gratistjänsten ska kunna få en bättre bild av bolagens arbete.

Data om hållbarhetsarbetet blir allt viktigare. I mitten av 1970-talet ansågs 80 procent av ett företags värde kunna kopplas till materiella tillgångar och kapital. Idag räknar man med att 80 procent av värdet är kopplat till immateriella tillgångar som varumärke och förtroendekapital hos kunderna.

I ett uttalande konstaterar Ernst Ligteringen, VD för GRI att ”finansiella nyckeltal är inte längre tillräckligt för att ge en bild av företagets resultat. Olika typer av intressenter är intresserade av hållbarhetsdata för att bilda sig en uppfattning om företagets långsiktiga relevans.”

Det är också möjligt för företag att ladda upp sina egna data till databasen för att underlätta jämförelser. Databasen innehåller även referenser till andra typer av standarder för rapportering av hela eller delar av hållbarhetsspektrat, från Carbon Disclosure Project och ISO till OECD och FNs Global Compact.

Artikeln hämtad ur CSR i Praktiken